Skip to main content
 

Artikkel aastast 2015, uuendatud 2018. Üldjoontes kehtivad need mõtted ka tänapäevaste 12-13 käiguliste süsteemide puhul

Viimase aja hitt - 1 x 11 ülekandesüsteem teeb maailmavallutust. Kuidas aga selles uute detailide rägastikus orienteeruda?

 

SRAM XX1
SRAM X01
SRAM X1
SRAM GX

Mille peale on pointi raha kulutada ja milline odavama otsa komponent saab oma ülesandega sama hästi hakkama, kui tema kallim lähisugulane? Uurime järgi!

Alutsame tagumisest (ehk siis ainukesest) käiguvahetajast. See on detail, mis reeglina kõige sagedamini pihta saab/katki läheb. Valik kaldub X1 vahetaja poole. See on ainult 6 g raskem, kui X01, kuid sisaldades kõike seda tehnoloogiat, mis XX1 ja X01. Maksumuse poolest on see aga ligi 30% odavam, kui XX1. Kui paned külili ja käikar on ribadeks, tuleb ka 30% vähem pisaraid - garanteeritud.

Käpp, ehk rahva keeli "vänt". Kõige tõhusama võidu saad siis, kui võtad oma olemasoleva käpa ja pistad sinna peale "narrow wide" ketiratta ja põhimõtteliselt ongi valmis. Tänapäeval on sobivate ketirataste ja tootjate maailm kirju ja valikut jagub. Kindlapeale minek on muidugi SRAM'i enda X-Sync ketirattad. Mõistlik on ka B.O.Ri , Shimano ja Race Face toodang. 

Kui aga valida terve käpp, siis SRAMi valikust oleks see X01 või X1 (sõitsin sellega ise terve hooaja ja pole ühtegi halba sõna öelda).


X01 on karbonist, ~35% odavam aga veidi raskem kui XX1. Kui aga võtta X01 käpp ja panna sinna "direct mount" ketiratas on kogu komplekt kergem, kui XX1! Kui eelarve pigistab on X1 igati hea lahendus. Ma isiklikult maastikul karbon väntasid väga ei poolda. Aeg-ajalt väntad ikka kuhugi kändu või kivisse ja mingil hetkel hakkab alumiinium puks karbonis loksuma ja sealt edasi...

Kassett - parim hinna kvaliteedi suhe on X01 XG-1195. See on paar grammi kergem ja veidi soodsam, kui XX1. XX1 ja X01 kasseti 10 väiksemat hammakat on tehtud ühe tükina (teras). Ainult suur 42 hambaga ketirratas on eraldi ja toodetud alumiiniumsulamist. Kas SRAM X1 kassetti võib pidada heaks valikuks - see on küll 47 g raskem ja ei ole päris nii ergas ja vaikne kui tema suuremad vennad, aga on siiski väärt kaalumist.

Käiguvalitsad - see on koht kus ei tasuks väga koonerdada. SRAMi valikust oleks kindel valik X01, olenemata hinnast. Sellel on kõige mõnusam tunnetus, tihendatud paremini kui X1 ja on samamoodi reguleeritav nagu XX1. Kaal on sellel sama, kui X1-l, aga ainuüksi parem tunnetus tasub lisaraha ära (X1 on ~35 % odavam).

Ketivalik on lihtsam PC-XX1 ja PC-X1. Kuna XX1-l on rohkem roostevabast materjalist detaile, mis tagavad pikema eluea ja pehmema käiguvahetuse, oleks see õigem valik. XX1 on küll 70% kallim, kuid kett ise ei maksa nii paju, et see määravaks saaks.

Hiljuti lisandus ka SRAM GX grupp. Ilmselt on see samaväärne kui X1 aga veidi soodsam. GX grupil valikus on ka 2x11 ja 2x10 süsteemid.

Seega oleks optimaalne valik SRAMilt:

  • Tagavahetaja: X1
  • Valits: X01
  • Käpp:
    • A) Upgrade vanale käpale X-Sync ketirattaga
    • B) X01 käpp või X1 käpp
  • Kassett: X01
  • Kett: XX1

Sellises seades ratas toimib käigu osas kindlasti laitmatult.

Artikli uuendus 03.2018

Artikli valmimise ajast on piisavalt möödas ja asjad on vahepeal keerulisemaks läinud. Mängu on lisandunud 12-käigulised grupid: GX Eagle, X01 Eagle, XX1 Eagle.
Siin valikut tehes kehtib sama loogika, mis 11-käiguliste puhul. Ehk siis targa ratturi setup oleks:

  •  Tagavahetaja: GX1 Eagle
  •  Valits: X01 Eagle
  •  Käpp: X01 Eagle
  •  Kassett: X01 Eagle
  •  Kett: XX1 Eagle

 

Allikad:

http://www.artscyclery.com/

https://www.sram.com/

Kontakt

Riveante OÜ

Tüve tn 22a
13418 Tallinn, Estonia

Võta ühendust: +372 50 26 200

Reg nr: 11473210